메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 대한건축학회논문집 - 계획계 제20권 제1호
발행연도
2004.1
수록면
103 - 114 (12page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The Chinese traditional theater, formed with priority given to the "Xitai", has formed a stage and a seat's space arranging method based on the "siting a stage southward and a stage facing northward 坐南面北", which follows the Chinese's own "Siheyuan-quadrangles 四合院" arranging method, and formed theater with diversity and multilateral character due to a "openness of spaces" of the "Xi Tai". The "Xitai" is typically an "open stage" which 3 sides or 4 sides are open to an audience, and most of all attach great importance to "the connections to surrounding environment" and generally do not take account of a audience's seat space specially. A narrow interior seat space was expanded naturally to exterior space such as a square, a court, a vacant land of street, a "corridor" of surrounding buildings, and even a bridge, a pond, etc. This fact means that, in a theater composition, exterior is considered as interior by the openness of a stage, and surrounding environment is used with a stage as a central figure through an limited interior stage space being led to an unlimited seat space. In other words, the space composition method of "Xitai" emphasizes <void and dynamic> among 'void vs solid' and 'dynamic vs static', and these diversity of space treatment is considered as a "Xitai" architecture's dynamic adaption to space.

목차

Abstract

1. 서론

2. 중국 희극의 성립과 발전

3. 희대의 배치방식과 무대와 객석의 관계

4. 중국 극장건축형식의 역사변천

5. 결론

참고문헌

그림출처

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-540-014028524