메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국환경교육학회 환경교육 환경교육 제15권 2호
발행연도
2002.12
수록면
30 - 48 (19page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study is on theoretical foundation for orthodoxy korean style Environmental Education based on oriental ecological thought. The mam theme is that various kinds of all the ideas related with ecological thought based on oriental thoughts for EE should be focused into Moderation(中龍), the core-concept of oriental confuscian thoughts. The Moderation has not meant just a personal enlightenment, as it has known to general people, it can be developed into social status core-consciousness for regulating the natural resource.
So we should focus on this conceptual developing mechanism personal enlightenment into social status for our orthodoxy konean style EE. It can be infered from Taoism, Confuscionism, Buddism, especially, Anxiety Consciousness (WOOHWAN, 憂患) for grand-scale anxiety to public society and universal cosmos.
And also I drawed Harbermas-philosophy to provide good means for fortifying this research. His communication theory and restoration of real life for public people communication can be connected to oriental thoughts in the aspect of reciprocative response among the community people. So our orthodoxy korean style EE can be erected on the community-based regionality and their public communication through reciprocative response process. We should try to make this surrounding conditions nature-familiar oriental philosophy has provided from ancient times in the aspect all the traditional thought has been eco-deterministic.

목차

Abstract

Ⅰ. 서론

Ⅱ. 연구대상 및 방법

Ⅲ. 우리식 환경교육을 위한 기본 전제

Ⅳ. 중용 지향의 환경교육

Ⅴ. 중용적 사유의 우리식 환경교과 편성방안

Ⅵ. 결론

<참고문헌>

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-370-014317340