메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 대한건축학회논문집 - 계획계 제21권 제5호
발행연도
2005.5
수록면
3 - 14 (12page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper is to review and understand the philosophy and teaching principles of Mies van der Rohe. It would be a notable reference to view Mies's struggle to clarify a meaningful architectural education comparing with our today's complicated conditions in Korea. Mies's unique self-education produced strong convictions about what he felt were basic principles of architecture. These were translated into an innovative educational curriculum. After starting his career as an educator at Bauhaus director in 1930, Mies rigorously searched for a new architecture that would evolve the thought process of understanding what architecture should be and related appropriate method of professional education.
Mies firmly believed that an architectural curriculum is a means of training and education serving a philosophy. The essence of architectural education was to develop a disciplined method of work, a way of doing, a striving towards clarity of thought, a concentration of fundamentals. Mies proposed that teaching offered the possibility of unfolding consciously artistic and spiritual values in the hard and clear atmosphere of technology. Mies's legacy in architectural education is to establish and combine technical skills and study of architecture as art into professional training required to be an architect.

목차

Abstract

1. 서론

2. 건축교육의 계보

3. 미스 반 데어 로에의 형성기

4. 바우하우스에서의 건축교육

5. 미스의 미국에서의 건축교육

6. 결론

참고문헌

참고문헌 (12)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-540-014586598