메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국기독교교육정보학회 기독교교육정보 기독교교육정보 제10집
발행연도
2005.4
수록면
219 - 240 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this article is critically to reflect on the present culture of Korean Sunday church school and to suggest the new meaning of Christian education as to "Christian culture education," which is reconceptualizing meaning toward the era of culture. For more details, the researcher tries to examine the three subjects related on the culture of Sunday church school. First, cultural theory is classified in terms of some of influential cultural theories, i.e., reflection theory, cultural industry theory, and ideology theory, etc. Second, on the basis of above theories, the Korean culture of Sunday church school is critically reflected. Lastly, the researcher points to new direction of Sunday church school according to new concept of Christian education as Christian culture education. In addition, the author underscores the aspect of critical education on Sunday church school, which could be called "critical Christian culture education." That means to emphasize on not only transmission aspect of appropriate to Christian culture but also denial aspect of strained Christian culture of the present Sunday church school. In conclusion, this article is toward Christian education that the orthodoxy accords with orthopraxis in virtue of Christian culture education.

목차

Ⅰ. 서론: 기독교문화교육의 필요성

Ⅱ. 문화분석의 틀로서의 문화이론

Ⅲ. 주일교회학교 문화의 비판적 성찰

Ⅳ. 기독교문화교육의 새 방향

Ⅴ. 결론

참고문헌

Abstract

참고문헌 (41)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-235-014597282