메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국인문사회과학회 현상과인식 현상과인식 통권 95호
발행연도
2005.5
수록면
154 - 180 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study is aimed to illuminate how ideology works through the media discourse in civil society which represents an event in such a specific way that demands the legitimacy of a specific policy. For that purpose, this study is built upon Hall's study on media and Alexander's theory of discursive structure of civil sociery. Hall argues that the media discourse represents "reality" in a particular way according to the universalistic structure of meanings. For him, ideology is that which the partial and particular accounts of the world achieves universality. Alexander ideal-typically constructs the discursive structure of civil society, showing the conflicting way in which such structure legitimates or delegitimates actions, relationships and institutions in civil society. Following his model, this study constructs the discursive structure of education regarding the three dimensions of motive, relationships and institutions. Then, I analyze the discourse of "school breakdown" developed in Chosun Ilbo. It is found that Chosun Ilbo has produced the discourse reflecting the Neo-liberal ideology out of selectively combining the lists of sacred educational codes, supporting the educational policies corresponding to that ideology.

목차

1. 머리말

2. 이론적 논의

3. 조선일보의 ‘학교 붕괴’담론과 신자유주의 이데올로기

4. 맺음말

참고문헌

Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-330-014599931