메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 춘 추계 학술대회 논문집 한국자동차공학회 2005년 추계학술대회논문집 Vol.Ⅲ
발행연도
2005.11
수록면
1,753 - 1,762 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In the competitive environment of automotive stamping die manufacturing industry, the stamping die development is needed to get the impressive quality improvement and to make additional saving of cost and lead time. For above reasons, the sheet metal forming analyses by CAE were used and carried out to predict the forming troubles before field tryout. However springback analysis and subsequent forming analysis, some of those analyses, have not been applied as actively as draw die analysis because of the several indefinite forming factors such as material properties of custodial sheet metal, machining surface conditions of stamping die, drawbead holding force, FEM formulations and skill, no-good reliability and late applicable timing point in stamping die design schedule. In this paper, the basic fanning factor testes were performed at the condition of our stamping die development. And we studied how much several numerical fanning factors could have influence on springback results and subsequent forming analysis. In addition, we researched about the most suitable forming factors via comparison of experimental results with field tryout results.

목차

Abstract

1. 서론

2. 환경 분석 및 실험 계획

3. 실험과정 및 결과

4. 평가 및 효과분석

5. 결론

References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-556-015151833