메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 역사교육 제93집
발행연도
2005.3
수록면
251 - 285 (35page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Regardless of its different motifs and ideologies the historical narrative can be characterized as configuration of time. By Questioning the naive objectivism, this paper set out in search of the structural basement and the characteristics of historical narrative. The multiple explorations into the aesthetic, epistemological, historiography-historical, pheno-ontological, and ethical spheres established the result that the conventional dichotomy between scientific research and rhetorical presentation, between analytical explanation and intuitive understanding is not inevitable. Such a synthesis does not necessarily require the appeal to epistemological potentials of the narrative, like some analytical philosophers tended to do. Neither merit the appeal to linguistic determinism being regarded as a solvent. The idea of Paul Ricœur on time and narrative is what this paper finds its way about. Critical of Hayden White's formalistic analysis of textual formation, Ricœur introduced the ontological dimension of time into the debates. In his model a hermeneutical circle of mimesis Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ tends to configurate the forgotten present of past and to transform it into memory. Given the dialectics of forgetting and remembering, it is only subsequently that the historical narrative is granted the momentum as understanding of the other and constructing the self-identity.

목차

1. 문제제기 - 이야기식 역사서술에 대한 찬반을 넘어서
2. 과거의 재현을 위한 이야기의 기능
3. 이야기 형식의 자율성과 역사성
4. 결론 - 망각을 통한 성숙
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-015494340