메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 역사교육 제96집
발행연도
2005.12
수록면
1 - 27 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The description of cultural history in Korean history textbook is too flat and dull. The several aspects of the culture of Korean history which recorded too many contents in the limited space are constructed careless.
I would like to suggest how coherent the text of the cultural history constructs in the text structure. The text structure is the way to connect the ideas and thoughts which the author wants to writes. According to text structure, texts have a grade of rank. A grade of rank is determined by author's mind. While main texts which author think important are remembered well by students, subordinate texts are not. Therefore, coherent description- main texts and subordinate texts are constructed and connected properly- is very important for students to understand the texts efficiently.
The results of analysis in text structure is too loosed. The relation between main sentences and subordinate sentences are not smooth.
The cultural history is not learned by heart but appreciated in the relic and historic sites. In addition, Students can look into each periods's life and thought through these cultural works and understand each period's society more correctly and actually. The description of the textbook should get changed. That is to say, the main sentences and subordinate sentences are constructed coherently.

목차

1. 머리말
2. 텍스트의 응집성과 텍스트 구조의 위계성
3. 국사교과서 문화사 단원 분석
4. 국사교과서 텍스트의 응집성을 위한 서술
5. 맺음말
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-015494633