경험재인 박물관 관람은 학습효과를 지향하는 콘텐츠적인 특성으로 인해 상징적문화자본(문화 해득력)을 요구하며, 이에 관람객들은 전시물과의 자유로운 커뮤니케이션을 발생시키기 위해 전시 해석 매체 사용에 의존한다. 하지만 전시 해석매체가 전시물이라는 매체를 통한 학습적 효과를 상승시켜주는 도구라는 사실은 관람객 스스로가 이미 숙지하고 있으나, 실제로 전시 공간 내에서 관람객들의 해석매체의 활용에 대한 만족도나 그 활용도가 높은 편이 아니라는 사실이 다수의 연구를 통해 입증되고 있다. 오늘날 인터넷, 디지털 기술, 멀티미디어 기술의 등장과 확산은 박물관에 기존에는 생각할 수 없었던 새로운 방식의 전시 매체 및 전시기법 등 전시부문 그리고 박물관의 형태에 있어 열린 가능성을 제시해 주고 있다. 특히 본 연구에서 제시한 테이트 모던 미술관의 멀티미디어 투어와 국립중앙박물관의 모바일 PDA 전시 안내 시스템은 단순히 관람객과 박물관 또는 전시물과의 인터페이스 확장만을 의미하는 것이 아니라 관람 동선의 자유로움, 해석매체의 적극적인 활용, 관람 체험의 향상 등 기존에 관람 장애 요인으로 인식되던 문제점들을 해결하는데 매우 효과적인 도구라 평가할 수 있다. 또한 박물관 측면에서는 전시실 모니터링을 통해 전시실내에서의 관람객의 흐름을 조절할 수 있으며, 관람객과의 커뮤니케이션 경로의 확장을 통해 정보 전달의 효율성이 증진되며, 전시실 내에서의 관람 행태와 전시 효과성 연구, 관람객의 피드백을 통한 전시 디자인 설계 등이 용이하게 되었다. 향후 모바일 PDA 전시 안내 시스템의 보급 및 확산은 궁극적으로 박물관 관람 서비스의 질적수준, 일반 대중의 박물관에 대한 선호도와 인지도, 전시커뮤니케이션의 활성화, 관람 참여 및 소비 증진에 크게 기여할 것으로 전망하고 있다.
Museum visiting as experiential goods requires the symbolic cultural capital(cultural literacy) due to its learning-oriented content characteristics, thus visitors usually depend on using various interpretative methods heavily as learning resources provided by museums to communicate works of art. However, numerous recent researches has indicated that even though visitors apparently recognize the interpretative methods are useful tools to enhance the learning experience, visitors' levels of satisfaction as well as availability of those methods for visitors in the actual gallery space are relatively low. Today, both the development and distribution of digital communication techniques, mainly represented to the internet and multimedia, allow to illuminate the new direction for pursuing user-participated and interactive communication in the area of exhibition media, exhibition techniques, and even the form of museums which were quite different from the existing traditional ways. The Multimedia Tour of Tate Modern Gallery and the Mobile PDA Exhibition Guide System of the National Museum of Korea introduced in this paper do not just mean to extend the interfaces between visitor and museum, or between visitor and exhibit. From the visitor's point of view, these mobile means of interpretation also improve the freedom of visitors' movement, provide an opportunity to take their own personal tour, add to visitors' learning experience in the gallery, and enhance their engagement with works of art on display and availability of the interpretative methods during museum visiting. In short, such mobile PDA devices allow visitors to choose the works they would like to look at, to view text information and visual image, to hear a wealth of additional information about works of art, and to encourage visitors to talk about works of art in the gallery. On the other hand, from the perspective of museum management, they can help control the flow of visitors in a gallery through gallery monitoring system, support the information related to works of art through the extension of communication channel, research the effectiveness of the exhibition and visitors' behaviors, and plan the exhibition design. In the future, a new form of mobile PDA device will eventually play an important role in upgrading the quality of service in museums, inducing the familarity and value of museums for public to a positive direction, vitalizing the exhibition communication, and increasing the visitor's participation and consumption in museums.