본 연구의 목적은 역사 교육에서 지역사 교육과정의 필요성과 구성 방안을 제시하는데 있다. 오늘날 역사교육은 국정교과서 체제와 입시 위주 교육으로 역사교육의 획일화를 초래하였다. 이에 학습자가 생활하고 있는 지역사회를 바탕으로 한 다양한 역사교육이 필요하다. 그러나 지금까지 지역사교육은 단위 시간의 교수 학습 방법 차원에서 전개되고 있을 뿐 체계적인 교육이 실시되지 못하고 있다. 따라서 체계적인 지역사 교육의 실천, 교육과정의 지역화, 교육의 지역성과 다양성을 실천하기 위해서 지역사 교육과정의 필요성을 제기하였다. 체계적인 지역사 교육을 위한 지역사 교육과정을 구성하기 위하여 먼저 지역의 학생, 학부모, 지역인사, 교사를 중심으로 지역사 학습에 대한 설문을 실시하였다. 설문 내용은 크게 지역에 대한 정체성, 지역 사람들이 이룩한 자랑거리와 문화재 그리고 인물, 지역적 특성과 과제, 그리고 지역사 학습의 필요성, 목적, 방법, 내용에 대한 설문으로 분류하였다. 이러한 설문지 내용을 구성한 이유는 교육과정 구성을 위한 지침 즉, 목표, 내용, 방법을 얻는데 있다. 동시에 지역사 교육의 과제 그리고 주민의 귀속의식, 지역의 특성(정체성)을 파악하고자 하였다. 이에 본 연구에서는 지역 주민의 지역인식 실태를 조사하여 분석한 다음, 이를 바탕으로 ‘지역사회 바로 알기’ ‘지역사회 생각하기’ ‘살기 좋은 지역 만들기’3가지 축으로 하는 지역사 교육과정 구성 방안을 제안하였다. 즉, 역사교육에서 수혜자 중심의 지역사 교육과정 모델을 제시하였다.
The purpose of this study is to present the need and a construction plan of a community history curriculum in history education. The system of the government designated textbooks and the entrance examination-centered education have caused the uniformity of the history education of today. On this, a diversified history education is needed, based on the local communities where the learners are living. So far, however, community history education has been practiced only on a level of a teaching-learning method for a unit, not a systematic education. Therefore, the need of a community history curriculum is presented in order to practice a systematic community history education, to localize the curriculum, and to realize educational locality and diversity. To construct a community history curriculum for a systematic community history education, first of all, a questionnaire survey was conducted of the students, the parents of the students, the important figures, the teachers in the local community. The questions of the survey were classified largely into the local identity, the sources of pride and cultural assets which the local residents have achieved, great men of the local community, the local peculiarity and the tasks, and the need, the objective, the method, and the contents of community history learning. The reason for organizing the questions as such was to find a guide to constructing a curriculum; objective, contents, and method. At the same time, it was to grasp the tasks of community history education, the local identification of the residents, the local peculiarity(identity). Accordingly, this study proposes a construction plan of a community history curriculum with three themes of 'Understanding the Community Truly', 'Thinking of the Community', 'Making a Good-for-Living Community' as a pivot, based on the actual research and analysis on the community consciousness of the local residents. That is, it presents a model of a recipient-centered community history curriculum in history education.