메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
대한국토·도시계획학회 국토계획 國土計劃 第31卷 第4號
발행연도
1996.8
수록면
9 - 18 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to quantitatively estimate citizens' preferences in the procedure of the urban policy-making. The study evaluates the debate about the ground level of the high-speed railroad within the city of Daejeon. In this case, benefits of underground railroad should be compared with costs for the project.
Traditional benefit-cost analysis is depended on experts' know ledges and is supported by the elite theory in the policy-making process. The expert evaluation, however, has been limited by the imperfect information and affected by an experts' own subjectivity. The Contingent Valuation Method(CVM) is used to obtain values for public goods through surveys of willingness to pay. A willingness to pay equation was estimated by maximum likelihood estimation of Tobit model, considering the censored problem of the dependent variable.
The result shows that the cost for the underground high-speed railway within the city of Daejeon exceeds its benefits which is measured by the total willingness to pay. Household income, education, and age were strongly and positively related with expressed willingness to pay.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구의 배경
Ⅲ. 연구방법론
Ⅳ. 조사 및 추정
Ⅴ. 결론
參考文獻

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-539-017490409