메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第22卷 第11號
발행연도
2006.11
수록면
97 - 104 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to know what are the pedestrians' behaviors to find their ways in a large-scale interior space(like the COEXMALL). It is very important that architectural designers should know pedestrians' behaviors in particular spaces. Specially, Behaviors about wayfinding must be considered when designers plan a large, internal, splendor space.
At first, we surveyed papers and studies on wayfinding and behaviors. And then the investigations of pedestrians' behaviors about their wayfinding have been proceeded in a weekends(Saturday and Sunday). Results as follows : It was hard to find wayfinding cues(for example, like signs) because of various visual informations. Mainly commercial signs affected pedestrians' wayfinding. About their wayfinding, it was more critical phase how often pedestrians visits and experienced such spaces than anything else. Moreover we know that pedestrians cannot always differentiate necessary signs from commercial signs correctly. Because commercial signs are more stimulant and colorful than signs for their wayfinding. This survey show that designers should plan the spaces considering to pedestrians' behaviors and control wayfind cues(like visual informations, commercial signs as well as color, form and lighting etc.) in a large-scale interior space. In order to do so, researchers will have to study on various wayfinding cues through concrete and various method sooner or later.

목차

Abstract
1. 서론
2. 이론적 배경
3. 코엑스몰의 길찾기 단서 및 보행자의 길찾기행태조사
4. 분석
5. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-540-017494860