메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第23卷 第3號
발행연도
2007.3
수록면
161 - 170 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
By rejecting Academic principles and historical precedents modern architecture faced with a problem of teaching: How to teach architecture without a shared norm and formal principles. In order to solve this problem modernist at first had recourse to individual creativity, influenced by new educational theory developed by Froebel, Pestalozzi and others, then to program and function. However, these did not provide with a new educational principles which would replace the traditional formal norms. An ambiguous mixture of scientific process and individual creativity of functionalism could not solve the problem of form either. In the 1950's pedagogy of modern architecture based on formal principles and historical typology was developed at Texas Austin. But, this contradicted modernist ethos of pursuing newness and individual creativity and Cooper Union in the 60's returned to artistic education based on individual creativity. This situation reflects the current chaotic situation of architectural education since modernism rejected historical precedents, which has oscillated between artistic creativity, scientific program and typology. This is, I would argue, a field of negotiation which architectural education since modernism has been doomed to face.

목차

Abstract
1. 서론
2. 개인적 상상력과 창조성
3. 프로그램과 기능주의
4. 근대건축 언어의 교육
5. 신표현주의와 예술적 상상력: 쿠퍼 유니온
6. 결론
참고문헌

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-540-016564185