메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국어문학회 어문학 語文學 第97輯
발행연도
2007.9
수록면
315 - 346 (32page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
It is study that is original and examines concept and category of Danga(短歌). Danga(短歌) wished to examine process that is changed category being original and considers such historic stream. Watched sailing of Danga(短歌) by Youngsan(靈山)-Danga(短歌), Huduga Danga(短歌), Gabga(雜歌) Danga(短歌) greatly according to origin of a song speech.
These each Danga(短歌) cleared come from Yangban(兩班) Songs. And Danga(短歌) as concept that call genre that is authorized such as Gagok(歌曲), Gasa(歌辭), Yangban(兩班) singing culture all the time used concept be and Pansori A singer borrow and used works that need in Performance. Performance environment and base of Pansori did laying stress on Yangban(兩班) class entering in 19th century. Pansori greets juncture including Danga(短歌) since Myeoncheon(免賤) in 1894, and Pansori loses traditional Performance base entering in 20th century. Danga(短歌) was gotten abroad through back theater or record, popular song book that entertain general public in such circumstance. Danga(短歌) was an unfamiliar thing to most general public except suitable some work or example in public’s inclination. Danga(短歌) that do based on Yangban(兩班) class was contrary to general public. This to be accepted to general public from Chinese character phrase and unintelligible word written in Chinese characters to reason based on Yangban(兩班) class Songs.

목차

1. 머리말
2. 기존 연구 검토
3. 판소리 단가의 개념 변천과 정체성
4. 맺음말
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (40)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-810-015975261