메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
신영어영문학회 신영어영문학 신영어영문학 제31집
발행연도
2005.8
수록면
37 - 54 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The objective of this research lies in studying narrative interaction from receptors’ perspective. I meant readers, wreaders(writer+reader) and computer gamers, and anyone who enjoys narratives by ‘receptors.’ I sought to trace literary evolution by encompassing conventional print fiction and computer-generated narratives as well aiming at bridging ever-widening divides between the two media-driven narratives. To this end, I explored Jorge Luis Borges’ metafiction, Garden of Porking Paths, Infocom’s phenomenal text computer game Zork I, and Michael Joyce’s Afternoon, a story, the first hypertext fiction. These three texts use distinctive narrative structure to lead receptors to be deeply immersed in texts cognitively or/and physically. As interactivity has buzzed across all works of art with easier access to computer technology, an increasing number of people pursue interactive narratives. Well-structured digital narratives can be made possible not merely by receptors’ physical interaction, but, more significantly, their active cognitive interaction with texts.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 수용자와 내러티브의 쌍방향성
Ⅲ. 결론
인용문헌

참고문헌 (8)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-840-016443768