메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제42집
발행연도
2008.2
수록면
169 - 188 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
It is necessary that regional language as a subject to educate should be flexible. It is because learners expand range of their regional language according to grow up. Therefore, regional language as a subject to educate corresponds to 'a language of a village' in a narrow point of view and 'a dialect' to a large extent.
Teaching regional language is preferable to be conducted in parallel with teaching using and understanding standard language. This way, teaching regional language could encourage students not only to know and use their regional language but also to understand their regional culture and history and consequently they can establish their identity as dwellers of the region.
Teaching regional language should improve knowledge of regional language systematically as well as develop regional language use ability.
Texts for developing regional language use ability need to be organized to acquire regional language and consist with materials students are always facing. To improve knowledge of regional language systematically, it is important that students are able to study through texts including knowledge of phonemes, vocabulary, grammar, discourse, change of regional language, and the importance of regional language.

목차

Ⅰ. 들머리
Ⅱ. 지역 언어 교육은 왜 하는가
Ⅲ. 지역 언어 교육의 내용은 무엇이어야 할까
Ⅳ. 지역 언어 교육의 교재는 어떠해야 할까?
Ⅴ. 마무리
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (11)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-710-016450735