메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국시학회 한국시학연구 한국시학연구 제14호
발행연도
2005.12
수록면
99 - 124 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
For More developed understanding of poetic symbol, there aries a need to classify it into specified criteria. As an illumination on the meaning of existence, symbol is an explanation of the nature of universe and reality into other thing. In this process, it can be divided into two patterns of direct(physical) one and indirect (metaphysical) one in view of the valuation based on relativism and agnosticism respectively.
The direct symbol is a kind of metaphor which compares what can be perceived by experience into the concrete things perceivable by senses without any abstract ideas. While the indirect symbol expresses the essential reality that cannot be perceived by experiences through experienced perception and senses.
In other words, the former is a rhetorical technique developed in the space of human language of time and space, and the latter is an approach to the supernatural, apocalyptic, metaphysical reality through the similar human language.
For example, the conception of god in all religion is an indirect symbol, and the metaphor such as “My heart is a lake” is a direct symbol.

목차

1. 상징의 여러 함의들
2. 상징의 본질
3. 상징과 한국 현대시
4. 시적 상징의 형이상성
5. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-811-016459721