한국의 민주화운동과 통일운동사에서 큰 획을 긋는 중요한 인물인 문익환이 그의 통일사상을 형성하는데 있어서 주요하게 영향을 미쳤던 것 가운데 기독교적 영향을 배제할 수는 없을 것이다. 따라서 본 논문은 기존 연구에서는 별로 주목하지 못했던 기독교계 통일론과 문익환의 통일론을 중심으로 서술하고자 한다. 또한 방북 이전 시기까지 시기별로 그의 통일론이 어떤 변화를 보이는지 살펴볼 것이다. 문익환의 생애와 통일사상의 형성과정을 보면, 문익환은 아버지 문재린, 어머니 김신묵, 윤동주로부터 기독교 신앙과 민족정신의 영향을 강하게 받게 된다. 특히 1975년 8월의 장준하의 죽음은 그로 더 이상 신학자가 아닌 본격적으로 운동판에 뛰어들도록 한 동력이 되었다. 문익환의 스승인 김재준, 그리고 안병무, 강원룡 등의 영향도 배제할 수 없다. 김재준의 신학은 문익환의 권위주의적이고 보수주의적 신학을 바꾸는 데 결정적으로 작용했다. 안병무 역시 문익환의 신학이 통일신학, 더 나아가 평화신학까지 나아가는데, 많은 영향을 미쳤던 것이다. 결과적으로 문익환의 민주화, 통일운동 시기에 있어서의 그의 ‘민중’ 중심의 사고는 결국 그의 스승 김재준의 정치참여 신학, 통일을 위한 화해와 평화신학의 영향을 받았다고 할 수 있겠다. 7ㆍ4남북공동성명 이후, 1975년 이전시기에 기독교계 통일론은 자유와 민주주의적 가치에 기초한 통일론을 주장했다. 문익환은 이 시기 아직 구체적 통일방안을 마련하지 못하는 한계를 보였지만, ‘화해의 신학’, ‘민중’의 뜻을 중요시하기 시작했다. 1975~1984년 시기의 문익환의 통일론은 이전의 지리적인 통일에서 더 나아가, 통일을 민족통일ㆍ조국통일ㆍ국토통일의 세 차원으로 인식했다. 또한 민주화와 통일을 병행해 추진해 나가야 한다는 입장을 견지했다. 이 시기 문익환은 처음으로 ‘중립노선’을 피력했다. 문익환의 통일사상은 북한입장에 동조한 것이 아니라, 민주주의적 사상에 기반하고 있었다. 그리고 북측이나 남측 어느 한편을 이롭게 할 목적이 아니라, 합리적으로 양측 입장을 조정, 내지는 절충하고자 했다.
The unification ideology of Moon, Ik-whan, an important person who has given a significant impact to the democratic movement and unification movement in Korea, has clearly been influenced by the influence of christendom. Therefore, the study mainly covers the unification theories of the christianity and Moon, Ik-whan which have not been popular under similar studies. His unification theory formulated between 1984 and his visit to North Korea is being covered now. For the formulation of Moon, Ik-whan's early life and his unification ideology, the christianity and nationalism of his father Moon, Jae-lin, his mother Kim, Shin-mook and the poet Yoon, Dong-joo had been most influential. Especially, death of Jang, Joon-ha in August, 1975 caused him to be involved in the real action for the democratic movement from simply being a theologist. Influences of Kim, Jae-joon, a teacher of Moon, Ik-whan, Ahn, Byung-moo and Kang, Won-ryong are also to be mentioned. Theology of Kim, Jae-joon changed the authoritative and conservative theology of Moon, Ik-whan. Ahn, Byung-moo also influenced Moo, Ik-whan's theology to be evolved to unification theology and further to peace theology. Consequently, his 'people' centered ideology during democratic and unification period of Moon, Ik-whan was influenced by political theology, reconciliation for unification and the peace theology of his teacher Kim, Jae-joon. After 7ㆍ4South and North joint announcement, the christian unification theory before 1975 urged the unification theory based on freedom and democratic value. Although Moon, Ik-whan could not show a specific unification plan, he started considering importance of 'theology of reconciliation' and the will of 'people'. In the unification theory of Moon, Ik-whan in 1975~1984, he cognized three different dimensions of people unification, nation unification and land unification beyond his old theory of geographical unification. Also, he formulated a position that democratization and unification should be realized concurrently. It was Moon, Ik-whan's first time to urge 'neutral way'. Moon, Ik-whan's unification was not compliance with the position of North Korea, but on the democratic ideology. And he did not try to benefit neither North nor South only, but to effectively adjust and compromise both.