『無體法經』은 의암 손병희의 저작으로 동학·천도교 수련법에 대한 최초의 체계적인 저술이라고 할 수 있다. 이 글은 인간을 세가지 계기 즉 성(性)ㆍ심(心)ㆍ신(身)으로 이해하고, 다시 성심(性心)을 통하여 만물 화생의 원리, 수련의 방법과 절차, 그리고 수련의 결과를 언급하고 있다. 『무체법경』의 성(性)은 불교와 성리학의 그것과는 달리, 비고 고요한 우주의 본체이자 만물이 화생되어 나오는 생성의 근원으로 이해되며, 이기(理氣)가 혼융한 하나의 궁극적 실재를 가리키는 용어이다. 또한 성령(性靈)으로도 표현되 듯이, 그 자체 어떤 영적 실재이기도 하다. 의암은 이 성(性)이란 용어를 통해 우주와 인간과 심성을 통합적으로 설명하고 있다. 그런데 일단 몸이 만들어지고 나서 몸을 운용하는 주체이자 수행의 주체가 되는 것은 심(心)이다. 심(心)은 성(性)이 구체적으로 드러날 때 생겨서 성(性)과 신(身)사이를 연결하고 운용하는 주체가 된다. 그러므로 마음을 어떻게 운용하는가가 동학 수련에서 매우 중요한 관건이 된다. 이런 마음의 운용에 있어 『무체법경』은 몇가지 유의점과 공부의 단계를 설정하고 있는데, 먼저 하늘과 나 사이에서 주객을 분별해서 공부할 것을 강조 하고 있다. 이는 수련의 단계로 이해할 수 있다. 처음에는 하늘(님)에 대한 모심(待)의 신앙을 중시하여 강령(降靈)ㆍ강화(降話) 등 감응을 받는 것을 중시하지만 차츰 자심(自心)에 대한 자각으로 나아가야 한다는 것이다. 따라서 『무체법경』은 수련의 목표와 단계, 수련의 요령과 요체를 구체적으로 설하여 自心을 중심으로 하되 보다 주체적이고 자력적인 수련체계를 정립하고, 최종단계를 개인의 사적인 완성(見性覺心)과 공도공행(公道公行)으로 설정함으로써 수련인들에게 수련의 방향을 명확하게 한 데 의의가 있다고 하겠다.
『Moo-Chae-Beop-Gyeong』was written by Uiam Sohn, Byeong Hee, which is deemed ro be the first systematic writing about a training method of Donghak and the Cheondo-gyo. According ro this writing, it makes us understand human being with three measurements of Seong(nature), Shim(mind), and Shin(a body). It also mentioned, through nature and mind, principles of creature of all things, method and procedure for training, and result of training. The nature of Moo-Chae-Beop-Gyeong, unlike that of Buddhism and Confucianism, means a central body of tranquil universe and a source where all things are created. That is a term referring to an ultimate realiry that Lee, Gi had used in mixture with other terms. In addition, it means a spiritual reality itself just like expressed as a holy spirit. Uiam Sohn, Byeong Hee eXplained the universe, human being, and disposition in integrated way. Once a body is completed, the mind shall be a subject that conducts training as well as moves the body. The mind is created when the mind is tevealed specifically and becomes a subject that connects and operates the gap between a body and nature. Therefore, it can be an important issue how we should use our mind in Donghak training. In the course of moving this kind of mind, Moo-Chae-Beop-Gyeong had established several things to pay caution to and stages of studying. Most of all, it emphasizes the fact that you have to study by distinguishing a subject from an object between heaven and myself. This can be understood as part of training. At the beginning, it focuses upon belief in serving the Heavenly God, as a result, religious inspiration such as Kangnyeong enforcement. It, however, should approach ro recognition to self mind. Accordingly, it is meaningful that Moo-Chae-Beop-Gyeong arranges goal and stage of training, purpose and primary points of training in a specific way based upon self-mind, while putting forth establishment of rather subjective and self-supportive training system, ending up esrablishment of individual's private completion(Gyeonseong-gak-shim) and Gong-do-gong-haeng as a final stage in order to clarify directions of training ro each trainee.