메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第25卷 第5號
발행연도
2009.5
수록면
287 - 294 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Recently, the use of various visual materials is increased in education facilities. Conventional controls of lighting environment have developed to find the appropriate conditions for work on the desk. But those could interfere with watching the screen in the classroom using visual materials. Especially, the use of a beam projector is greatly increasing in lecture rooms of university, but there are no proper guidelines, standards and criteria of design. Therefore, this study aims to provide the prefer illuminance level and illuminance distribution for the visual comfort in the classroom equipped with a screen and a beam projector. The illuminance was measured on five conditions commonly came out in the classroom. The surveys on the visual comfort were conducted to identify which the visual condition is good for studying. From the results of the surveys, it is known that the illuminance of the rear side of the classroom is higher than that of the front for the good vision. Also, the ratio of the maximum illuminance to the minimum within a screen is 1:3 or 1:4 for the good lighting environment to read the characters on the screen.

목차

Abstract
1. 서론
2. 연구동향
3. 강의실의 조명물리량 측정 및 주관적 반응 조사
4. 결과 및 분석
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-540-018378543