메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
충남대학교 법학연구소 법학연구 法學硏究 第19卷 第2號
발행연도
2008.12
수록면
623 - 650 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The education goal of CNU law school lies in bring up the pioneering world-class lawyer. The education purpose of civil law which deals with the legal cases between individuals should be to building the basic legal knowledge and to constructing the understanding the civil code. There are three civil law subjects in JNU law school essential subjects. That is, the foundation of the civil law, property, contract. Besides, there are three basic civil law subjects, that is, obligation, tort, family law.
JNU law school has the advanced subjects and ultramodern subjects and synthesis subjects and practical affairs subjects related civil law. It has many variety of the advanced and ultramodern ones. It is said that the curriculum is not functional one, but it is based on Pandekten system. The previous lecture method is still effective under the Pandekten system though new system asks for the new teaching method. JNU law school recommends the professor to use Socratic method in essential and basic subject. It also persuades the professor to practice the appropriate teaching method according the subjects, for example, Case Method, Problem Solving Method, Legal Clinic, e-Learning, Role Play, Team Teaching.
For the teaching materials or text, the professors have a plan to restrain the excessive theory centered text, to reduce its volume and to aim at the theme centered, case centered texts. Text books will contain basic concept, questions, indicating the cases, outline of the part, introducing the leading cases(precedents). JNU curriculum and the way of education will be estimated through feedback which students offers about teaching method and contents.

목차

Ⅰ. 서언
Ⅱ. 민법 필수과목과 선택과목 개설현황
Ⅲ. 민법과목의 구성원리 및 각 과목의 개략적인 교육내용
Ⅳ. 민법 교육방법
Ⅴ. 민법 교재개발 현황 및 방향
Ⅵ. 민법관련 교육과정 및 교육방법의 평가와 개선방향
Ⅶ. 결어
참고문헌
〈ABSTRACT〉

참고문헌 (18)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-360-018463445