이 논문은 1884년 2월 4일과 5일에 걸쳐 파리의 오텔 드루오에서 개최된 에두아르 마네(Edouard Manet, 1832-1883)의 아틀리에 경매에 초점을 맞춘 것이다. 이 경매는 일반적으로 ‘성공’ 을 거둔 것으로 간주되었으며, 또한 그것이 당연하다는 시각이 지배적이다. 하지만 1883년에 사망한 시점에서, 마네는 커다란 논쟁의 대상이 된 인물이었으며, 주변의 상황을 고려해 볼 때, 마네의 친구들이나 옹호자들이 극히 위태로운 조건하에서 화가의 사후 영예를 추구했음이 나타난다. 우선 경매에 앞서 국립미술학교에서 유작전이 개최될 때, 국립미술학교를 전시장으로 빌리는 일은, 미술학교 교장인 알베르 캥펜의 단호한 반대에도 불구하고 실현 되었다. 그 배후에는 강베타파의 유력한 정치가이자 마네의 오래된 친구인 앙토냉 프루스트의 발의에, 공공교육 및 미술 대신인 쥘 페리가 타협한 사정이 있었다고 한다. 이 일은 순수하게 예술적인 안건에 관한 ‘良識’ 의 문제(뒤레)가 아닌, 고도로 정치적인 책동이었다. 이에 대해 같은 해 아카데미에 들어가게 되는 에드몽 아부 등이 통렬한 비판을 가했다. 테오도르 뒤레는 마네가 유언집행인으로 지명한 인물인데, 경매의 양상을 1902년에 간행된 마네의 전기에서 전해주고 있다. “경매는 위태로운 상황에서 시작되었음에도 불구하고, 바로 성공이라는 생각지도 못한 양상을 보여주었다.”고, 하지만 당일 경매의 속기록을 검토 해 보면, 뒤레가8,000프랑을 들여 〈라튀유씨의 가게에서〉와〈빨래〉 두 점을 가족이 사들이도록 자금을 제공한 사실이 판명된다. 이 두 점에 이어 경매에 나온 작품이 〈올랭피아〉였다. 당일 입찰자들의 이름을 확인해 보면, “성공이라는 생각지도 못한 양상”은 거의 허구로서, 그 대부분은 마네의 친한 친구들이나 가족의 희생에 의존해, 그들의 자금으로 사들인 것이었음이 드러난다. 그중에서 뒤레는 경매를 “예측하지 못한 성공”으로서 일관되게 ‘연출’ 했을 뿐 아니라, 그런 긍정적인 인상을 퍼뜨리는 데에 공헌한 인물이었다. 그리고 그가 쓴 마네의 전기에 대해서는 현재까지도 의문이 제기된 적이 없었다. 마네의 친구들이 연출한 경매의 ‘성공’ 을 비평가인 알베르 볼프는 ‘예측하지 못한 신격화’ 라고 씁쓸하게 비아냥거렸는데, 그 결과는 과소평가할 수 없는 것이었다. 마네의 후기인 상파적인 유화뿐 아니라, 인상파 화가들의 작품까지도 이 경매를 계기로 미술시장에서 유통 가능한 상품으로서의 지위를 획득하기 시작했다(정말로 투자에 부응한 이윤이 발생하게 되는 것은 조금 더 후의 일이지만). 마네의 소묘나 파스텔화, 부식동판화 등은 결국에는 미술이라는 제도의 아카데미적 위계질서 자체를 전복시키게 된다. 그런 의미에서 마네 사후의 이 경매는 소위 연금술적인 ‘실체변화’ 의 과정이었는데, 거기에서 ‘가치 없는 것’ 이었던 마네의 유작들이 모더니즘 미학의 규범으로 변모할 수 있었던 것이다.
The paper focuses on the Maner' s studio auction sale which took place on Feb. 4 and 5. 1884 at the Hotel Drouot in Paris. The "success" of the auction has been generally taken for granted and has been regarded as a matter of course. However, Edouard Manet was still a highly controversial figure at his death in 1883 and the circumstances suggest precarious conditions in which Maner' s posthumous glory has been searched for by his friends and supporters. It must be reminded that the lending of the Hall of the Fine Art School (ecole des Beaux-Arts), for the Manet retrospective exhibition, which preceded the auction sale, was realized despite the strong opposition by Albert Kaempfen, then "Directeur des Beaux-Arts." The decision was made by Jules Ferry, then "ministre de I' enseignement public et des Beaux-Arts," who had to concede to Antonin Proust, influential Ganbettist liberal republican, and close friend of Manet The affair was not so much a matter of "bon sense" on purely artistic interest as a political maneuver, which provoked inevitable protest, by an Edmond About, who was to be nominated to the member of the Academie francaise. Theodore Durer, who had been constituted executor of Manet' s last will, describes the auction in his biography of Manet (1902): "The sale, which had begun in such a precarious conditions, immediately took unexpected successful looking." However, the transcription of the sale ("proces-verbal") reveals that Duret himself paid no less than 8,000 francs so that the Manet family could withdraw Cbez le Pere Lathuille and Le Linge, which preceded I' Olympia in the bidding. Judging from main buyers' bidding, the so-called "successful looking" is almost a fiction which largely depended on, and sustained by, the sacrifice made by Manet' s close friends who were involved in the sale, It turns out that Duret, among others, was one of the key persons who successfully "represented" the sale as an "unexpected success" and contributed to the diffusion of this positive image, which has remained unquestioned until now. The "success" of the auction sale, which Albert Wolff bitterly qualified as "unexpected apotheosis," is rich in consequences, Not only Manet' s own later oil paintings with impressionistic overtones, but also works of Impressionists themselves were to be recognized as negotiable commodity goods in the art market (though it would take still some time before they got really profitable). Manet' s drawings, pastels and etchings, which had been despised as meaningless, began to attract buyers' interest, This recognition will eventually overturn the academic hierarchy of Fine Arts, In this sense, Manet s posthumous studio sale was a process of alchemical transubstantiation where "most insignificant things" were transfigured into the canon of Modernist aesthetics.