메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이철규 (수원대학교)
저널정보
경기연구원 경기논단 경기논단 제9권 제3호
발행연도
2007.9
수록면
109 - 132 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Mayors are generally obliged by law to appoint their chief administrative officers (deputy mayors in Korea) whom the governor informally arranged for his own purpose. Mayors cannot select even their own CAOs. They don’t know whether the appointees become political companions or rivals. The CAO should be nominated by the mayor and approved by the council, making the CAO responsive to both the mayor and the council. And the CAO should be given a formal role in budget preparation and appointment of department heads. For the development of local governance, strong mayor system in sharing powers with CAO are recommended in Korea. The minimum two-year-term could be applicable for the CAO. Many personnel candidates beside the public officials should be trained to supply the qualifying CAOs. Only a public official is not enough to meet the demand of CAOs. New power sharing system should be created. This system will contribute to check the unfair and inefficient management of the policies by the political mayors, as well.

목차

Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 단체장과 부단체장의 관계
Ⅲ. 부단체장제, 무엇이 문제인가
Ⅳ. 미국의 부단체장 제도
Ⅴ. 역할분담방안
Ⅵ. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-000-003251031