메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
류동규 (영남대학교)
저널정보
한국비평문학회 비평문학 비평문학 제37호
발행연도
2010.9
수록면
205 - 227 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The aim of this essay is to present a model of literary education for establishing self-identity by examining the theory and procedure of organically integrating the Growth Novel reading activity with Self Growth-Narrative writing activity. For this purpose, this essay develops a discussion with the main idea of ‘the Family Romance’. Family Romance is a useful point of view to explain the structure of the Growth Novel and students’ growth experiences.
In chapter 2, the process of reading the Growth Novel through the structure of the Family Romance is presented by 3 steps. The Growth Novel has structures such as the crisis of an ego a child suffers during the independence from parents, solidarity or conflict between a sibling, attempt of restoring families, the growth of an ego, and so forth. Students find self experiences by understanding structures like these.
Chapter 3 presents the process of self Growth-Narrative writing by 3 steps. Students write 2 to 3 short narratives about the sub-topics the Family Romance offers. Then, in the activity of connecting short narratives, they form the upper narrative to link short narratives, and finally they write a long narrative covering self experiences inclusively. The Self Growth-Narrative Writing activity helps students establish self-identity by letting them perceive themselves as a integrated self.

목차

1. 서론 : 자아정체성 서사와 가족로망스
2. 가족로망스 구조를 통한 성장소설 읽기
3. 자아에 대한 서사적 인식과 성장서사 쓰기
4. 자기 성장서사 쓰기의 남은 문제들
【참고문헌】
【Abstract】

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2012-809-003640833