메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김승남 (서울대학교) 안건혁 (서울대학교)
저널정보
대한국토·도시계획학회 국토계획 國土計劃 第45卷 第7號
발행연도
2010.12
수록면
147 - 164 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Although many researchers have been revealed relationship between telecommuting(TC) and travel, especially substitution effect, a few studies have been conducted regarding the negative impact of TC. Reduction of commute time and cost due to TC can allow stimulating travel in several ways: 1) generating non-commute work-related and non-work travel of tele-commuters(TCs) and their household members, 2) residential relocation to suburb and its travel generating effects, 3) latent demand, and 4) induced demand. We developed one OLS model and fifteen Tobit regression models to estimate total negative impacts, increase in Vehicle Kilometers Traveled(VKT), using 2006 Household Travel Dairy Data of Seoul Metropolitan Area(SMA) in Korea. We also computed level of TC and total commuting elimination impacts by applying Mokhtarian(1998)'s synthetic approach. From our econometric approaches, we found that the total amount of commuting reduction due to TC is expected to be about 0.3% of total VKT on any given week day in SMA However, 70% of commuting reduction effect is eliminated by various travel generating effects derived from TC. As a result, net benefit of telecommuting is only about 0.1% of total VKT on any given week day(about 1km per each household). Therefore, planners have to consider negative impact of TC when they determine optimal level of TC and penetration to meet air quality standards and other policy goals.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 개념 정의 및 연구자료 검토
Ⅲ. 고용형태별 통행패턴 비교 분석
Ⅳ. 재택근무가 통행거리에 미치는 영향
Ⅴ. 결론
인용문헌
부표

참고문헌 (2)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2012-539-004162733