메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
강현화 (연세대학교) 신자영 (연세대학교) 원미진 (연세대학교)
저널정보
한국사전학회 한국사전학 한국사전학 제16호
발행연도
2010.10
수록면
7 - 29 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
This paper examines the appropriate entry number and the method of entry selection for an advanced Korean language learners’ dictionary. An increasing number of advanced Korean language learners have expressed the need for a Korean language learners’ dictionary. To achieve their purpose of studying Korean,-not only for academic purposes, but also to live in Korea-learners need an extended entry number for a learners’ dictionary. Based on the research about learners’ dictionary for other languages, around 50 thousand words (including receptive and productive vocabulary) for the main entries seem sufficient for learners. Entry selection was preceded with deductive and inductive ways using various word lists for basic words, special purpose words, and dictionary words from other elementary dictionaries. We constructed the new corpus from Korean textbooks and TOPIK words as well. Selection procedures followed the objective method; however, it was inevitable that the researchers’ intuition were often used due to the matters of the characteristics of vocabulary and learners’ purposes. Therefore, 50 thousand words were selected for this Korean language learners’ dictionary with an eclectic method so that it would cover the needs of advanced vocabulary.

목차

1. 서론
2. 한국어 학습자 사전 어휘의 개념 및 학습자 사전의 어휘 규모
3. 학습자 사전 어휘 선정을 위한 자료 구축 방법
4. 어휘 선정 절차 및 방법
5. 맺는말
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (33)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2012-703-004327834