메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김은영 (서강대학교)
저널정보
한국프랑스사학회 프랑스사 연구 프랑스사 연구 제24호
발행연도
2011.2
수록면
33 - 58 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This present work intends to explore certain aspects pertaining to the French perception of Indo-China in the nineteenth century by examining French travel accounts of Indo-China from the period. That is, I investigate how the popular image of Indo-China was formed in nineteenth-century France. The paper is organized into two parts as follows. The first part traces the formation of travel accounts as a writing genre in modern France, reviews the historical importance of travel accounts of Indo-China, examines the vulgarization of travel accounts in nineteenth-century France, and analyzes the influence of the illustrated periodical Le Tour du monde(1860-1914), which means Around the World, on Indo-China image formation. The second part provides some specific examples of how Le Tour du monde played a significant role in the formation of an imaginary Indo-China by analyzing two illustrated accounts published by Le Tour du monde: Henri Mouhot’s(1863) and Francis Garnier’s(1870). In conclusion, Indo-China was an object to explore and conquer for the French in the nineteenth century as they attempted to define the region. That space was a world easily specified by the text and images printed on the pages of Le Tour du monde. Most importantly, the Angkor Wat that the French public ‘discovered’ in the nineteenth century through Le Tour du monde played a key role in inducing the French public to fantasize an imaginary Indo-China, which still resonates with the French to this day.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 왜 프랑스 여행기인가?
Ⅲ. 인도-차이나의 ‘발명’과 앙코르 와트의 ‘발견’
Ⅳ. 결론
〈Re?sume?〉
〈Summary〉

참고문헌 (100)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2012-926-004176974