선행연구들은 외식 프랜차이즈 환경에서 프랜차이저의 앙트러프러너 활동에 관한 프랜차이지의 지각을 거의 취급하고 있지 않고 있다. 따라서 본 연구는 프랜차이지의 관점에서 프랜차이저의 외부환경, 앙트러프러너 전략, 기계-유기 조직, 및 경영성과와의 관계를 공변량구조분석을 통하여 분석하였다. 자료는 2009년 10월1일부터 2010년 2월 28일까지 전국의 외식 프랜차이지를 605명을 대상으로 설문조사를 수집하였다. 분석 결과에 의하면 외부환경은 앙트러프러너 전략에 정(+)의 영향을 주고, 앙트러프러너 전략은 다시 시장지향성과 경영성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 동시에 시장지향성은 유기적 조직을 채택하도록 만들었으며, 경영성과를 재고하는 것으로 나타났다. 또한 외부환경은 유기적 조직을 채택하도록 유도하였으며, 경영성과를 악화시킨 것으로 나타났다. 본 연구의 시사점은 첫째, 프랜차이저가 적극성, 혁신성, 및 위험추구성을 어느 정도 가지고 있느냐에 따라서 프랜차이즈 조직은 만족할 만한 경영성과와 현대 기업들이 필수적으로 갖추어야 될 시장지향성을 보유하게 되며, 둘째, 프랜차이저들은 시장지향성을 구성하고 있는 고객지향성, 경쟁지향성, 부서간 조화, 장기성, 수익성을 염두에 두면서 시장점유율을 유지 및 성장시켜야 하고, 셋째, 외식환경이 최근 상당히 역동적으로 그리고 비우호적으로 변화하는 관계로 이것이 조직구조를 개편하게 만들고, 또한 경영성과에 나쁜 영향을 미치고 있는 만큼 외부환경에 대한 긴밀한 탐사가 필요하다고 하겠다.
Few previous researches have been studied in terms of franchisees' perceptions of franchisors' entrepreneurial activities within the boundary of restaurant franchising industry settings. The sampling frame for this study included 605 restaurant franchisees in the business-format franchising system in Korea and data were collected from 1 October 2009 to 28 February 2010. This study, from franchisees' views, investigated the relationship among franchisors' entrepreneurship, external environment, organizational structure(mechanistic-organic) and managerial performance, with structural equation modeling(SEM). The research findings were, firstly, external environment positively affected entrepreneurship which positively affected market orientation and managerial performance, and secondly, market orientation made franchisors select organic structure and heighten managerial performance. Also, external environment led franchisors to adopt organic structure and aggravated their managerial performance. The implications of these findings were as follows. Firstly, the more franchiors had initiatives, innovatedness and risk-taking attitudes, the higher they had managerial performances and market orientation. Secondly, franchisors should keep and heighten market share with keeping in mind with customer orientation, competition orientation, harmony between departments, long-term orientation and profitability. Thirdly, continuous and cautious environmental scanning was necessary because external restaurant environment made organizational structure being changed and managerial performance being aggravated.