메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이종찬 (아주대학교)
저널정보
역사학회 역사학보 歷史學報 第209輯
발행연도
2011.3
수록면
253 - 279 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The objective of the paper is to investigate how eighteenth-century Europeanvoyages into the Pacific ocean led to a geographic vision of empire, and how this vision connected increasing knowledge of natural history to depictions of European art. Exposure to tropical climates stimulated a new European sense and sensibility towards natural history, which in turn greatly affected the development of landscape painting in general and more particularly, artistic representation of the tropics. Voyages of some tropical natives into and encounters with Europe demonstrates that European enlightenment was culturally commensurable with tropical cultures. As a result of these voyages, European geographical exploration into the tropics shaped the process in which two dimensions of natural history, geological time and cosmological space, were transformed into artistic representations in the form of landscape paintings. The article provides some meaningful lessons for going beyond the conventional boundaries of historical geography, the history of science and art history to investigate eighteenth-century Europe in relation to visions of empire.

목차

Ⅰ. 문제의식과 성격
Ⅱ. 유럽의 탐험과 제국의 지리
Ⅲ. 열대의 自然史와 유럽 예술의 상보성
Ⅳ. 맺음말
[참고문헌]
[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-911-000594251