메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
강정구 (경희대학교) 김종회 (경희대학교)
저널정보
한국비평문학회 비평문학 비평문학 제40호
발행연도
2011.6
수록면
7 - 30 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study focuses on the representation of vampire in the cinema of after 1990’s. This paper is accepted J. Derrida’s criticism of logocentrism in the Western culture, so shows the comparison Bram Stoker’s Dracula, Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles, with Thirst.
Firstly, vampire in the Bram Stoker’s Dracula repeats tradition of Western culture, such as Dracula. vampire in the cinema represents evil incarnate, which is repeats binary of good/evil.
Secondly, vampire in the Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles overturns tradition of Western culture. A vampire doubts value of good/evil, and ask evil is truly evil. And Sang―hyeon as vampire in the Thirst is ambiguous man who is not human and vampire. This cinema shows a point of deconstruction in the tradition of the Western culture.
In conclusion, the representation of vampire in the cinema of after 1990’s is complex other, and other represents and deconstructs human subject.

목차

〈국문초록〉
1. 서론
2. 서구문화 전통의 반복: 영화 「브람 스토커의 드라큘라」의 경우
3. 서구문화 전통의 전복과 해체
4. 뱀파이어의 인식론적인 의미를 중심으로
[참고문헌]
〈Abstract〉

참고문헌 (1)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-809-000560045