메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
이승철 (강원대학교) 전우철 (강원대학교) 박영록 (강원대학교) 승삼선 (강원대학교)
저널정보
대한기계학회 대한기계학회 춘추학술대회 대한기계학회 2011년도 춘계학술대회 논문집
발행연도
2011.5
수록면
451 - 456 (6page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
To estimate the critical velocity in road tunnel fire, this study calculated one-dimensional equation and conducted three-dimensional computational fluid dynamics, varying the grid number and the location of the fire source. 8 kinds of numerical analysis were carried out. The critical velocity in the target tunnel by one-dimensional way, 2.22 ㎧ was calculated, when hydraulic diameter was applied instead of the tunnel height. According to six numerical analysis, each grid number has different position, temperature, and CO concentration of backlayering. In the Case of the subject, 0.8 million grid was found to be the most ideal. According to three numerical analysis, the location of the fire source affect the critical velocity, through the different air velocity, temperature, and CO concentration distribution of each Case. This solution is considered to be caused by the different buoyancy force according to the density gradient of stratification.

목차

Abstract
1. 서론
2. 1차원 임계속도 산정
3. CFD에 따른 임계속도 산정
4. 수치해석 결과
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-550-000441558