메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
嶋津百代 (고려대학교)
저널정보
동아시아일본학회 일본문화연구 日本文化硏究 第39輯
발행연도
2011.7
수록면
349 - 375 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates how collaborative dialogues (Swain, 2000) emerge in storytelling as a classroom activity by learners of Japanese as a second language in an intermediate Japanese course at a university in Japan. Drawing on the notion of the sociocultural approach (e.g., Wertsch, 1991), this study focuses on, especially, the participation of learners in given roles in storytelling and the negotiation between learners for solving problems during the activity.
A close examination of the learners’ participation and negotiation during the activity reveals that collaborative dialogues help to define and maintain the topic of the story and find ways to establish the storytelling. The study demonstrates that (1) collaborative dialogues emerge spontaneously during the storytelling activity, (2) learners pay attention to not only their linguistic knowledge of Japanese, but also their meta-procedural knowledge of the storytelling at points of negotiation, and (3) collaborative dialogues are not conducted in their first language, but in Japanese as their second language.

목차

序論
第1章 本?究の?組み及びデ?タ?明
第2章 ?習者間の交?とスト?リ?テリングの展開
第3章 スト?リ?テリングの役割支援と「協?的な?話」
第4章 本?究の「協?的な?話」の考察
結論
?考文?
논문초록

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-913-000469642