메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이래호 (전북대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제20호
발행연도
2011.8
수록면
155 - 178 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates the necessity of teaching neologism and its teaching methodology for more efficient Korean language education. Regardless to say, teaching neologism is necessary in various educational, social and communicative respects. From a methodological perspective, there are two ways of teaching neologism. One way is to collect a group of newly coined words showing similar syntactic and semantic properties and designate some of them as ‘head’’ vocabulary. Through comparison with the head vocabulary, a new word can be registered as the so-called ‘passive vocabulary’ in the group of the head words in case it shows similar structural and semantic properties. Another way to teach neologism is to provide social, ethnic and cultural background for it. Usually accompanied with detailed cultural information, a newly coined word can be better understood. Regarding the range of teaching neologism, a new word must be selected to teach in the classroom to the extent that it is frequently used in daily life and that it can represent Korean culture properly.

목차

1. 서론
2. 신어 교육의 필요성
3. 신어 교육 방법
4. 신어 교육의 범위와 신어 교육 단계
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (43)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-705-000319305