메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
남성택 (로잔연방공과대학)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第27卷 第8號
발행연도
2011.8
수록면
197 - 206 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The main purpose of this paper is to introduce the strategy of ‘surprise box’ in modern and contemporary architecture. The surprise box is against the architecture of absolute transparency. The outside reveal nothing. The hidden mystery can be discovered only when the inside is opened. In the case of Le Corbusier, Innovation trunk, that he considered like the surprise box, became the reference for an new architectural design. The astonishment, intentioned by the surprise box architecture, provoke the intensification of the perception, such as the lesson from the art of provocation of Marcel Duchamp and his objects. Alison and Peter Smithson manifest also “concealment and display”, another expression of surprise box. The article also tries to analyze the selected examples of contemporary architects like Rem Koolhaas, Herzog & de Meuron, Jean Nouvel, SANAA, to show that the theoretical line continues and spreads now more than ever.

목차

Abstract

1. 서론

2. 근대 초: 르 꼬르뷔제와 서프라이즈 박스

3. 근대 후기: 서프라이즈 박스 전략의 재조명

4. 현대 건축의 미스테리 박스: 서프라이즈 박스 현상

5. 결론

참고문헌







참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-540-000329146