메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
홍지학 (서울대학교) 신은기 (서울대학교) 김광현 (서울대학교)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第27卷 第8號
발행연도
2011.8
수록면
207 - 216 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to examine urban qualities that suburban shopping centers have represented, especially in the mid-20<SUP>th</SUP>-century United States. Conventionally, suburban architecture has been conceived as a separate discipline from urban architecture due to its distinct socio-cultural background. This paper, however, strives to establish the theoretical connection between suburban architecture and urban architecture based on the assumption of its interrelationship. The impact of modern technology on the suburban shopping space is revealed in such phenomena as the following: standardization of spaces, functional division of areas, and interiorized public spaces. Henceforth, suburban shopping centers have transformed, from being community shopping centers implying a nostalgic image, to regional shopping centers representing the modern metropolis. This typological transition to a regional shopping center implies the construction of “suburbanized urban qualities” through idealizing the downtown shopping environment. In other words, the reinterpretation of the modern metropolis as an ideal made possible the representation of urban qualities in a suburban architecture.

목차

Abstract
1. 서론
2. 근대 교외쇼핑공간 형성의 배경
3. 노스탤지어를 재현하는 교외건축: 커뮤니티쇼핑센터
4. 도시를 재현하는 교외건축: 광역쇼핑센터
5. 교외건축이 재현하는 도시성: 경험의 선택적 재현
6. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-540-000329151