본 논문은 다문화주의 정치철학의 주제로 다문화주의의 규정들, 민족국가, 한국인, 6국 연방제, 그리고 이중언어교육을 다룬다. 다문화주의는 다문화사회에서의 다수집단과 소수집단에 대한 요구들, 정책들, 그리고 연구들을 언급한다. 다문화주의에서의 연구의 주요토픽들은 언어와 문화차이, 소수집단권들과 다수집단권들, 그리고 현대 다문화민족국가의 배경이 되는 정체성들의 역사를 다룬다. 이 연구는 많은 철학자들이 기대하는 이성, 지식, 개인성의 성격이라는 전제에서 출발하는 보다 높은 수준의 추상이론도 아니고 일부 정책결정자들이 바라는 보다 낮은 수준의 실천적 적용이나 사례연구가 아닌 중간 지점에 서 있다. 한국인 다수집단 정체성은 소수집단들에 대한 한국의 다문화주의 정책의 범위와 강도를 결정한다. 예컨대, 한국인 정체성의 첫 번째는 현대 민족계승모델이고, 두 번째는 전통적 왕조계승모델이고, 그리고 세 번째는 고유의 신화계승모델이다. 정체성에 대한 각각의 모델은 한국철학과 한국역사 그리고 양자의 결합에 대한 새로운 해석을 제공한다. 다문화 주의에 따르면, 하나의 다문화교육은 다수집단과 소수집단들의 문화들을 위한 상호 존중을 보여주고, 교육은 소수집단이 배우는 다수집단의 언어와 소수집단 자신의 언어 두 개의 이중언어교육이다.
This is a study on definitions of multiculturalism, nation-states, Korean identity, six-country federation, and bilingual education. The multiculturalism refers to the claims, politics and research on both majority and minority group rights in a multicultural society. The main topics of research in multiculturalism are both language and culture differences, both majority and minority group rights, and the history of identities that is in the background of modern multicultural nationstates. This study aim at what we would call ‘mid-level’ theory. This study doesn’t treat what many philosophers will want a more highlevel abstract theory that starts from first premises about the nature of reason, knowledge and personhood, and what some policy- makers will want lower-level practical applications and case studies. Different approaches to multicutural society are liberalism, communitarianism, critical multiculturalism, conservation, communism, and “inter-culturalism.” The Korean majority identity determines whether minorities are Korean members or not, and whether minorities are Korean citizens or not. For instance, in Korean national identity, first is the modern Korean nation succession model, second is the traditional Korean dynastic succession model, and third is the original Korean myth succession model. Each model of identity provides a new interpretations of Korean philosophy and history, and of the connection between them. According to Multiculturalism, a multicultural education shows mutual respect for the cultures of majority and minority groups, and it is also bilingual education, with the language of both the majority and that of the minority group being taught.