메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
남기혁 (군산대학교)
저널정보
우리말글학회 우리말글 우리말글 제52집
발행연도
2011.8
수록면
211 - 250 (40page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article aims to analyze the technic of visualization in Baik Suk’s poetry. For this analysis, this article puts an eye on “the seeing subject” devided into two subjects in the process of describing the landscape of poet’s own born-place. The one is the seeing subject(=S2) who is supposed to see the landscape. S2 appearing as a child’s gaze in Baik Suk’s early poetry is only a shown subject. The adult subject(=S1) who is seeing and describing the child in the landscape hides in the text, but S1 is the real seeing subject in Baik Suk’s poetry. In this, we can say Baik suk’s seeing subject is like the seeing and editing subject who hides behind the camera in movie. Meanwhile, this article illuminates the traveler’s gaze. As we know, Baik suk wrote many poems based on the experience of traveling strange places like Manchuria or northern area in Korean peninsula. In this travel, Baik suk happened to meet the other’s face which led him to introspect the self. In this way, he found his own identity integrated with the bigger “I”, and Baik suk could describe himself as a poet cherishing pure soul. So, We can say Baik suk’s gaze in the travel poetry is the gaze of self-reflection.

목차

Abstract
1. 들어가는 말
2. 〈정주성〉에 나타난 ‘빛’ 이미지와 영화적 시선
3. 시선의 이중화 - 고향을 바라보는 두 개의 시선
4. ‘나’를 찾아가는 여행 : 내면을 향한 ‘눈’과 모럴의 탐색
5. 맺음말
참고문헌

참고문헌 (4)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-710-000350196