메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
남승석 (서강대학교)
저널정보
담화·인지언어학회 담화와인지 담화와인지 제18권 제2호
발행연도
2011.8
수록면
51 - 71 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This paper presents an analysis of quantified characteristics of disfluency pattern for character design and narrative structure in contemporary Korean cinema. Speech disfluency is an utterance where some of the words that the speaker utters needs to be removed in order to correctly understand the speaker’s intention. Disfluencies are prevalent in spontaneous spoken language. Disfluencies, induced by the artificial manipulations, reflect the psychological state of a movie character. Disfluencies are related with these cinematic factors: movie genre, actor’s role. In case of Thirst (2009), actor Gangho Song’s lines were transcribed for disfluency rates. The narrative structure was analyzed by two plot points which the character’s identity transforms, from the priest to vampire. Furthermore, from the perspective of main character’s desire, different set of five plot points were applied to the narrative structure, in order to analyze the connection between the narrative and disfluency rate. Reflecting these features, we then recognize what kind of acoustic features needed for the character design, predict how much disfluency rate is produced by an actor in terms of the emotional state, and finally obtain more extended cognitive horizon.

목차

1. 서론
2. 선행연구
3. 연구 대상
4. 연구 방법
5. 〈박쥐〉에서 송강호 대사의 비유창성 비율 결과 및 분석
6. 결론
7. 향후 연구 과제
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-701-000378068