메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
전종섭 (한국외국어대학교) 이혜미 (한국외국어대학교)
저널정보
담화·인지언어학회 담화와인지 담화와인지 제18권 제2호
발행연도
2011.8
수록면
139 - 166 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper investigates the factors that determine normal and mentally retarded children’s use of Korean verbs by analyzing their speech transcripts. To this end, we interviewed 12 normal children (Mean age 7;7) and 12 mentally retarded children (Mean age 6;2), and collected their narration of Mercer Mayer’s Frog Story picture book. From their narratives, we extracted 1,035 verb tokens, and cross-classified their types in terms of four categorical variables: Group, Age, Morphology, and Semantics. The frequency table defined by the four variables is thoroughly analyzed using log-linear regression. After all, the distribution of the verb frequency is explained best by the combined effect of ‘age,’ ‘the interaction between mental retardation and semantics,’ and ‘the interaction between semantics and morphology.’

목차

1. 서론
2. 일반아동과 장애아동의 동사 발달
3. 국어 동사의 상적 분류
4. 연구 방법 및 절차
5. 로그선형 모형을 이용한 결과 분석
6. 논의
7. 결론
참고문헌

참고문헌 (53)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-701-000378104