내구성과 신뢰성이 우수한 헬리콥터 로터 블레이드를 설계하고 제작하기 위해서는 블레이드 제작에 사용된 복합소재의 피로특성을 평가하는 것이 매우 중요하다. 특히 헬리콥터 로터 블레이드의 제작공정 중 발생 가능한 결함과 운용 중 외부물체의 충돌로 인한 강도저하 현상을 적합하게 고려하여 피로수명을 평가해야 하며, 손상허용 또는 내결함 개념을 통해 수행이 가능하다. 제작공정 또는 외부 충돌에 의해 발생 가능한 결함과 손상을 고려하여 피로수명을 평가하기 위해 손상허용 개념을 적용할 수 있으나, 헬리콥터 로터블레이드에 대해 효율적이며 경제적으로 적용할 수 있는 방법이 제시되지 못하는 것이 현실이다. 따라서 본 논문에서는 결함과 손상이 적용된 헬리콥터 로터 블레이드에 대해 내결함 개념을 이용하여 피로시험을 수행하는 방법과 시험데이터를 이용한 피로수명 평가 절차를 제시하였다.
helicopter rotor blades. The safe life methodology has been generally used in the helicopter industry to substantiate dynamically loaded composite components. However, it is not available to evaluate the strength reducing effects of flaws and impact damages that may occur in manufacturing process and operational usage. Fail safe methodology provides a proper means to overcome this shortcoming, but it is difficult to economically apply it to every composite components. Flaw tolerant methodology is an equivalent option to fail safe for civil and military rotorcraft. This paper presents the fatigue life evaluation methods of composite blades with flaw tolerant safe life methodology.