고기동성을 추구하는 전투기급 항공기에서 주로 나타나는 깊은 실속 현상은 실속 이후의 비선형 공력영역에서 발생한다. 깊은 실속은 안정화된 모드로서 일반적인 실속과 마찬가지로 양력의 급격한 저하를 수반하므로 이로부터 벗어나지 못할 경우 지상으로의 추락으로 이어진다. 깊은 실속으로부터 정상적인 선형 공력 영역으로 받음각을 회복하기 위해서는 승강타의 주기적인 흔들기를 통해 항공기 키놀이 진폭의 증가를 유도하여 해당 구간을 벗어나는 방법이 가능하다. 하지만 깊은 실속은 안전도가 최우선인 긴급 상황임을 고려하여 현재까지의 유인 전투기에서는 조종사의 수동 조작으로 회복하는 것을 표준으로 삼고 있다. 본 논문에서는 깊은 실속이라는 비선형 공력 현상에 대해 무인 전투기에서와 같이 자동 회복이 필수적인 경우에 적용할 수 있는 피드백 선형화 제어법칙을 제시하였다.
Deep stall trim occurs as a nonlinear aerodynamic phenomenon, especially for a fighter airplane pursuing high maneuverability. Deep stall is a statically and dynamically stable mode accompanied by a drastic lift drop, which leads an airplane to crash if not recovered in a timely manner. Effective recovery control that can bring trim point from deep stall to normal linear aerodynamics region is to amplify pitch rocking motion by in-phase and cyclic elevator deflection. However, considering that the deep stall recovery is the highest safety concern, it is for now advised that the recovery be attempted by the human pilot even for a latest fighter airplane equipped with advanced FLCS. This paper presents an automatic deep stall recovery control strategy using feedback linearization for future UCAV application.