본고는 한중일 서복관련 논의의 쟁점을 살펴보고, 한국에서의 설화적 의미, 나아가 설화를 기반으로 한 관광자원화 전략을 살펴보기 위해 마련되었다. 학술적 논의는 주로 중국과 일본을 중심으로 활성화되어 있었지만 근래 설화의 관광자원화라는 맥락에 힘입어 제주도를 중심으로 남해시에 이르기까지 서복관련논의들이 활기를 띠고 있는 것으로 나타났다. 특히 중국과 일본에 집중되어 있는 것으로 알려졌던 서복담론이 우리나라에서도 지명전설과 이상향의 세계라는 도교적 담론으로 각지에 흩어져 오랫동안 전승되고 있음을 살펴볼 수 있었다. 서복논의의 쟁점은 주로 중국에서의 출발지, 한국에서의 경유지, 일본에서의정착지로 귀결되는 것으로 파악된다. 그러나 이들이 일관된 사실에 근거하기보다는 다분히 소재주의적 관점에서 접근되고 있음을 알 수 있다. 중국에만도 출 발지가 10여 곳을 상회하는가 하면 일본에서의 정착지도 십 수 곳을 상회하기 때문이다. 한국에서도 물론 경유지뿐만이 아닌 기착지 등으로 전국에 걸쳐 전승되어 온 것으로 드러난다. 지명 전설을 중심으로 한 서복전설이 제주도 <서복전시관> 등의 형태로 대두되게 된 것은 관광자원화라는 맥락이 크게 작용하고 있음을 확인할 수 있었고, 이는 한국뿐 아니라 중국, 일본의 경우에도 비슷하다고 말할 수 있다. 중국의 경우 서복 출발지라고 알려져 있는 곳을 전략적으로 개발하여 관광지화하고 있는 점, 일본의 기착지를 유사한 형태로 홍보하고 있는 점 등이 그 근거라고 할 수 있다. 그러나 관광지 개발 이전에 왜 서복담론들이 전설 등을 통해서 오늘날까지 전승되고 있는가를 추적해볼 필요가 있다고 생각한다. 이것을 본고에서는 서복담론이 지니고 있는 동아시아성 즉, 동아시아적 공통분모를 형성하고 있는 매개물이라고 생각하였다. 이것은 기왕의 논의들을 갈무리하면서 한편의 시사점을 제공하는 것이기도 하며, 서복과 관련된 지역문화자원화 즉, 관광자원화의 방향성에 대해 그 의미를 제기한 것이기도 하다. 왜냐하면 관광자원화 전략 수립과 방향설정에 있어서도 이를 전제하지 않으면 관광부흥이 보장되지 않기 때문이다. 즉, 한중일 삼국이 서로의 관광객들을 전제하지 않으면 그 성공을 담보 받을 수 없다는 뜻이다. 따라서 한중일 삼국의 관광전략에서도 드러나듯이, 적어도 동아지중해 혹은 동아시아적 담론을 전제한 문화자원화 전략만이 상호성의 기반 속에서 성공 가 능성을 높여줄 것으로 전망하게 된 것이다. 그것은 다름 아닌 동아시아적 이상향을 서복이라는 매개를 통해서 드러내며 이것이 삼국 서로에게 득이 될 수 있는 전략일 것으로 판단하기 때문이다. 중국측의 문화전파주의자적 태도나, 한국을 도외시하려는 일본측의 태도 등은 바람직스럽지 않다는 것이며, 한국에서 서복을 매개로 한 관광 방향을 설계함에 있어서도 동일한 준거들이 전제되어야 한다는 뜻이다. 동아시아적 이상향에 대한 논의는 고를 달리하겠지만, 서복전설이동아시아의 시대의 중요한 키워드가 될 수 있다는 점은 분명해 보인다.
This study has its purpose on inquiring into the debated issue among Korea, China, and Japan concerned with Seobok and furthermore, inquiring into the strategy for making Seobok story as a tourism resources based on a narration. Academic discussions were mainly activated centered into China and Japan, but recently, Korea thrusts herself into this discussion indebted to the context, the making a tale as tourism resources. In case of Korea, the discussion has been activated from Jeju island to Namhae city. Especially, the study could figure out that the Seobok discourses known to be concentrated in China and Japan had been transmitted to the whole Korea for a long time with the form of a legend about a geographical name and the form of a Taoism discourse called as an Utopia. The issued point on the disputation of Seobok is on the places like the departure place in China, the stopover in Korea, and the settlement place in Japan. We could know that the disputation was not based on the consistent fact but approached by the material point of views. According to the disputation, there are over 10 departure places in China and over 10settlement places in Japan. Even in Korea, the stopover places are spreaded to all of the nation. The study could figure out what Seobok legend centering into the legend about a geographical name was raised in the form of 'Seobok Exhibition Hall' in Jeju island was mainly from the context of making it as tourism resources. The study also considered this phenomenon was similar in China and Japan. For examples, China has strategically developed the places known as the departure place and then made them as tourist spot. Japan has advertised the settlement places. The study has more attentions why the discourses about Seobok have been transmitted to today by legend or others. The study considers the reason is because the discourse of Seobok is a medium to form East Asian common denominator. This consideration can offer implications with finishing off the existed discussions as well as name the meaning about the direction for making Seobok legend as tourism resources or local culture resources. This is because tourist reconstruction would not be guaranteed without the presupposition about planing the strategy of making tourism resources and establishing the direction. In other words, this means that the success could not be assured unless Korea, China, and Japan would presuppose the tourists of each other. Therefore, as appeared in the tourism strategies of Korea, China, and Japan, only the strategy of making culture resources to presuppose East Asian or East Asia Mediterranean discourses could raise its success possibility on the base of a mutuality. This is because it would reveal East Asian Utopia by the medium called Seobok, and this would be the strategy to be able to bring a profit to each of three country. This means it would be undesirable thing to Chinese posture as a cultural messenger and Japanese posture to disregard Korea. This also means that in Korea, the same conformity would be presupposed in planning the tourism direction based on Seobok. There could be different opinions about East Asian Utopia, but it should be sure that Seobok legend could be an important keyword in East Asian era.