메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第119輯
발행연도
2011.9
수록면
127 - 166 (40page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines the characteristics of the capitalist?based modernization internalized by intellectuals who studied in the United States, a group that rapidly emerged as a new political power in South Korea after liberation, as well as the concept of labor they possessed.
There emerged two major schools of thought with regards to the direction which, given its economic reality, Korea should take to ensure its economic independence. While one promoted the protection of corporate activities in accordance with the principles of a liberal market economy, the other highlighted the importance, from an anti?.monopoly standpoint, of protecting and developing small & medium?.sized capitalists and petty farmers.
While the former favored the introduction of scientific industrial management methods within the management sector, and emphasized the importance of production rather than focusing directly on the labor problem, the latter school of thought sought to resolve labor problems from the standpoint of labor?. capital cooperation. In addition, it also showed an interest in the distribution issue, and highlighted the importance of the development of commerce and industry.

목차

1. 서언
2. 대공황 전후의 미국사회와 유학생의 현실인식
3. 경제적 자유주의 그룹의 과학적 산업경영론
4. 경제적 민주주의 그룹의 노자협조론
5. 결어

참고문헌 (84)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-374-000760758