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학술대회자료
저자정보
조정길 (서울과학기술대학교) 구정서 (서울과학기술대학교) 정현승 (한국철도기술연구원)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 춘계학술대회 2011 한국자동차공학회 부분종합 학술대회
발행연도
2011.5
수록면
2,424 - 2,428 (5page)

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In this paper, we estimated the weight-reduction rate of a hybrid-type bodyshell for several engineering materials using specific stiffness and strength indices. For evaluating the weight-reduction rate of a hybrid box-type model in a given condition, we used a theoretical approach and verified it with finite-element analysis. We obtained a good correlation between both the results. The suggested approach can be applied to the weight reduction design of hybrid bodyshells by material substitution. The specific mechanical properties to estimate the weight-reduction can be utilized as good criteria for material substitution of hybrid bodyshells at the basic-design stage.

목차

Abstract
1. 서론
2. 경량화 이론식에 의한 소재별 비중량 기계적물성 지수
3. 경량화 설계의 사례
4. 결론
감사의 글
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