메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
여지선 (건국대학교)
저널정보
우리말글학회 우리말글 우리말글 제53집
발행연도
2011.12
수록면
287 - 325 (39page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
One of spheres that are insignificant among researches on Korean modern poetry is long poem. It is the sphere that isn’t easy from prescribing genre to a work. Shin Dong-yeop, Seong Chun-bok and Kim Jong-mun showed historical imagination through long poem. The historical imagination at which these people looked wasn’t what is single. They was observing, recognizing and introspecting the 1960s with each different sight. And, these processes made their voice toward the world. Shin Dong-yeop had depicted a forecast for a hope through combining historical event and fictional characters. On the other hand, Seong Chun-bok tried to dig up today’s problematic situation by calling up the historical space. Kim Jong-mun did put Seoul’s fragmental images, which stand for city, civilization, and modern age in industrialization side by side like modernist, thereby having indicated apocalyptic imagination on the modern period, modern people, and modern consciousness.

목차

Abstract
1. 서론
2. 장시의 장르적 개념
3. 변증법적 상상력과 낙관주의 역사관 - 신동엽의「錦江」
4. 공간적 상징성과 역사적 상상력 - 성춘복의「公園 파고다」
5. 허구적 근대의 발견과 종말론적 상상력 - 김종문의「서울」
6. 결론
참고문헌

참고문헌 (1)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-710-001385259