메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第120輯
발행연도
2011.12
수록면
33 - 59 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Since the 2007 curriculum, the middle school began to offer a course called History, which teaches Korean history and world history altogether. History educators have suggested for a long time that Korean history and world history should be taught in an interconnected fashion. However, the discussions on the conceptual frameworks to interconnect Korean history and world history just began. To examine possible conceptual frameworks for the History course, this article explores how History can be structured in three approaches: the collective memory approach, the disciplinary approach, and the postmodern approach and what should be deliberated on in adopting each of the approaches. This article also categorizes the collective approach into four approaches in terms of how Korean history and world history can be interconnected: Korean centered approach, world history centered approach and multicultural or pluralistic approaches and independent accounts of Korean history and world history together with partial adoption of interconnectedness as an organizing themes. It also attempts to discuss on what kind of strategies each of the collective memory approaches can use to interconnect diverse historical groups’ voices.

목차

1. 머리말
2. 교육과정상의 역사 과목의 성격과 역사 과목 구성 방안
3. 집단 기억 접근법에 기초한 한국사 세계사 연계 방안의 가능성과 문제
4. 학문적 접근법과 포스트모던 접근법
5. 맺음말

참고문헌 (5)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-374-001386925