메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
정애리 (서울대학교) 백경돈 (서울대학교) 공임모 (서울대학교) 김민수 (서울대학교)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 추계학술대회 및 전시회 2011년 한국자동차공학회 학술대회 및 전시회
발행연도
2011.11
수록면
2,686 - 2,689 (4page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
For the polymer electrolyte membrane fuel cell which is used in vehicles, the compression pressure is applied high to reduce the contact resistance among the cell components such as a membrane electrode assembly (MEA), a gas diffusion layer (GDL), and a bipolar plate. However, an excessive high compression pressure can be generated a durability problem because the carbon fibers in the GDL may penetrate into the membrane through the catalyst layer of the MEA. In this study, the membrane-shorting test is conducted with three different types of the GDL. The type one (GDL-1) and two (GDL-2) have the same micro-porous layer coating with different macro-porous substrates. In comparison with the different macro-porous substrate type of GDLs, a carbon felt type reached the ohmic shorting region more faster than a carbon paper type. And, it is also found that the MEA reaches the ohmic shorting point later than a bare membrane.

목차

Abstract
1. 서론
2. 실험장치 및 재료
3. 실험 결과 및 고찰
4. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-556-001417094