본 연구는 질적 사례연구(Qualitative Case study)로 오늘날 범세계적인 이슈인 지속가능성(sustainability)를 축으로 2000년대 이후 주목되고 있는 ‘저탄소 녹색제품 개발’ 이슈에 대한 기업경영적 관점과 디자인개발 관점의 두 맥락적 접근에서 출발하였다. 이에 따라 발생되는 디자인 환경변화 현상에 대한 이해관계자(stakeholders) 반응과 대응의 탐색과 그 해석을 본 사례연구는 다루고 있다. 이를 위해 기업의 개발사례를 선정하고, 저탄소 녹색제품 개발 과정에서 야기되는 관여자 간 이견과 기업의 디자인 성과의 실효성을 파악하기 위해 해당 사례를 둘러싼 다양한 정보의 수집과 동시에 연구자의 직접 참여 및 주관적 해석을 본 연구에서 다루었다. 본 연구는 사례(사건)의 맥락을 탐색하는 심층적인 질적 사례연구로서 해당 사례 속 관여자의 체험적 반응을 기술함과 동시에 실제 개발 수행 중에 발생하는 다양한 변수도 고려하였다. 이는 현상에 대한 복잡성을 최대한 발견하고 해석하기 위함이다. 본 연구의 사례로 환경부가 기업의 저탄소 제품개발을 활성화하기 위해 지원하고 있는 ‘에코디자인 현장 진단지도 사업"을 선정하여 기업 내부 뿐 아니라 정부, 기업, 외부 컨설팅 기관, 소비자까지 관여자 영역을 확대하여 관여자별 반응을 살펴보고자 하였다. 단, 기업 내부 관점을 살피는 데 있어서는 현재 참여하고 있는 10개 기업 중 환경 담당자, 제품 디자이너 등(同) 부서 간 협업 구도가 타 기업에 비해 활발한 (주)리바트로 범위를 한정하였으며, 그 중 가구산업분야에서 정부의 지원을 받아 저탄소 제품개발 프로젝트를 수행하고 있는 (주)리바트의 ‘저탄소 녹색제품 개발’ 사례를 선정하였다. 해당 개발사례의 관여자인 기업 내부의 디자이너. 엔지니어와 마케터, 그리고 외부 컨설턴트와 국가정책입안자, 그리고 소비자를 주된 정보제공처로 설정하였다. 이들의 실제 수행 경험과 주관적 반응은 심층 인터뷰로 수집, 해석되었고, 저탄소기반 녹색제품 디자인을 개발하는 데 있어서 기업과 개발자, 그리고 실무디자이너를 둘러싸고 있는 인적 물적 환경 사이에서 어떤 문제점이 야기되고 있으며, 그러한 문제를 개발 현장에서 어떻게 극복하였거나 실패하였는가에 대한 내용과 해석을 다루었다. 향후 본 사례연구가 향후 범국가적인 녹색성장 전략의 중심에 있는 저탄소 녹색제품 개발 시 디자인적 실효성 확보와 이에 근거한 실질적인 기업의 녹색제품 개발 전략가이드로 활용되길 기대한다.
This study is a qualitative case study that focuses on the two approaches of corporate management and design development pertaining to "Low-Carbon-Based Green Product Development" - which has attracted much interest since the start of the new millennium with regard to the global issue of sustainability. This case study reviews the reactions of stakeholders to changes in the design environment as well as their responses and the significance of the outcome. To achieve this, case examples of corporate development activities are selected. In addition, to identify the different views of the individuals involved in low-carbon-based green product development and the actual effects of corporate design outputs, various types of data relevant to the selected case examples are collated. At the same time, the author"s direct participation and subjective interpretation are also detailed in this study. As an in-depth qualitative case study that seeks to identify the context of the case, this study details the responsible reactions of the relevant individuals of the selected case examples as well as diverse variables that play a role in the actual development process. Such an effort is meant to identify and interpret the complexity of the development as descriptively and accurately as possible. The "On-Site Eco-Design Diagnosis and Guidance Project" sponsored by the Ministry of Environment to promote private sectors" low-carbon-based product development activities is selected as the case example so as to expand the scope of the study of relevant individuals to include not only private companies, but also the governments, external consulting firms, and consumers as well. However, of the 10 currently participating companies with regard to a review of their in-house perspectives, the scope of the study of the relevant individuals was limited to Livart Co., Ltd., which has comparably more inter-division cooperative systems, such as the personnel in charge of the environment and product designers, compared to other companies. The company"s in-house designers, engineers, and marketers, as well as their external consultants, government personnel in charge of policy implementation, and consumers are selected as the sources of information. The subjects" actual project implementation experiences and subjective reactions are collated via in-depth interviews and then analyzed. The analysis includes definitions of the human and physical environmental issues that influence the company as well as its developers and designers during the process of developing designs for low-carbon-based green products and how the relevant individuals overcome troublesome issues or failures during their development activities. This study is anticipated to be used to facilitate the growth of design effectiveness during Low-Carbon-Based Green Product Development in the future, which is the core of the nation"s green growth strategy. Based on this achievement, it can be referenced as a realistically applicable strategic guideline for companies" green product development efforts.