소프트웨어는 디지털재화, 무형재, 정보재, 공공재의 기본적인 특성을 지니고 있으며, 수확체증의 법칙, 규모의 경제, 잠금효과, 네트워크 효과 등이 나타난다. 이러한 특징을 지닌 소프트웨어의 해외 수출은 그 형태가 매우 다양하고, 해외마케팅 비용과 현지화 비용이 많이 소요된다. 또한 간접판매 방식이 널리 활용되고, 지적재산권 보호, 개인정보 보호, 기술표준 등이 중요한 이슈가 된다. 이에 따라 본 논문은 전사적 리스크관리(ERM) 방법론 중 첫 번째 단계인 리스크 식별에 초점을 두고, 소프트웨어 수출의 각 과정에서 존재하는 리스크를 살펴보았다. 그리고 비즈니스 리스크, 안전 리스크, 인적 리스크, 신용 리스크, 명성 리스크, 법률 리스크, 시장 리스크, 환리스크, 지적재산권 리스크, 계약 리스크 등과 같은 다양한 리스크를 전사적 차원에서 관리해야 함을 강조하고 있다.
Software is a typical one of digital goods that are non-physical, knowledgebased, and intangible. It is traded both domestically and internationally as well as on-line and off-line. Therefore, the Basic Law on Foreign Trade revised in 2001 includes it as the scope of foreign trade. The export of software has many different characteristics, procedures, and risks from general physical goods in overseas marketing, negotiation, contract, delivery, payment, customs clearance, and claims, etc. It is very important to manage uncertainties and risks inherent in the export of software. This study focuses on the identification of risk factors in it from the enterprise risk management(ERM) approach. Based on the previous studies, ten(10) risk factors are derived such as business risk, security risk, personnel risk, credit risk, reputation risk, legal risk, market risk, exchange risk, intellectual properties risk, and contract risk. Software companies should fully understand and manage the above risk factors in the export of software. For more practical and effective risk management, however, there should be follow-up studies including risk analysis(qualitative, quantitative), risk response planning, risk monitoring and control, etc.