이 연구는 전문계 고등학교 학생들의 학업성취와 자아개념, 학교적응 및 학교부적응행동 간의 관계를 분석하고자 하였다. 학교부적응행동은 무단결석, 교내흡연, 학교폭력으로 세분화하여 그러한 학교부적응 행동을 보이는 집단과 보이지 않는 집단으로 구분하였다. 학교부적응행동에 영향을 미치는 요인들을 분석하기 위해 로지스틱 회귀분석 방법이 사용되었고 분석결과 학업성취가 가장 큰 영향을 주는 요인으로 나타났다. 학생들의 학업성취를 스태나인 점수(1-9등급)로 표기하였을 때, 학업성취가 1등급 상승하면 학교부적응 행동을 일으킬 확률이 약 40% 감소하였다. 학교부적응행동 표출 가능성을 낮추는 다른 요인으로는 학교규칙, 일반자아, 가족자아 등이 있었다. 예상과는 달리 신체자아와 교우관계는 좋을수록 부적응행동을 표출할 가능성이 높은 것으로 나타났다. 학업성취도를 설명하는 변수를 분석하기 위해 위계적 회귀분석이 사용되었고, 분석결과 성취자아와 능력자아, 학교수업, 가족자아, 학급자아, 학교규칙 변인들이 높은 정적 영향을 보이는 것으로 나타났다. 그러나 신체자아나 일반자아 요인은 학업성취도에 부적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이러한 결과는 자아개념이 학업성취도에 정적으로 영향을 준다는 선행연구와는 차별화된 결과로, 자아개념의 하위영역 구인에 따라 학업성취도에 주는 영향력이 다를 수 있음을 보여준다. 자아개념의 하위요인들이 학교적응에 미치는 영향을 분석하기 위해 단계적 회귀분석을 적용한 결과, 학급자아, 성취자아, 정서자아, 가족자아, 사회자아 5가지 하위요인이 높은 영향력을 미치는 변인으로 선택되었다. 이러한 연구결과들은 자아개념이나 학교적응 변인들을 고려할 때 하위요인으로 세분화해서 분석하는 접근의 유용성을 보여주는 것으로써, 학교부적응행동을 보이는 학생을 지도하기 위해 차별화된 전략적인 접근이 필요함을 시사한다.
This research analyzes the relationships among academic achievement, self-concept, school-related adjustment, and school maladjustment behavior of vocational high school students. The school maladjustment behaviors include absence without notice, smoking in the school, and violence in the school. Students are sorted to two groups depending on whether they show the school maladjustment behavior or not. We used a logistic regression analysis method to analyze the factors to influence on the school maladjustment behavior. We found that academic achievement turned out to be one of factors. When the academic achievement is expressed in stanine score system, one class increment in academic achievement makes decrease in the probability of exhibiting school maladjustment behavior by about 40%. Other factors to lower the probability of exhibiting school maladjustment behavior would be school regulation , general and family self-concept. It was somewhat surprising to find that the better physical self-concept and schoolmate relationship, the higher the probability of exhibiting school maladjustment behavior. It was found through stepwise regression method that the academic achievement of vocational high school students was positively affected by the achievement self-concept, ability self-concept, school lesson adjustment, family self-concept, classroom self-concept, and school regulation adjustment. However, physical and general self-concept are found to have a negative influence on academic achievement. The stepwise regression analysis showed that five subordinate factors of self-concept(classroom, achievement, emotional, family, and social self-concept) had a significant influence on school-related adjustment. These results may imply that it could be useful to analyze self-concept and school-related adjustment factors at the subordinate factor levels.